KIASMA
Kiasma-lehti | Kiasma Magazine
2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997
Kiasma-lehti 18 | Kiasma Magazine 18
Nro 18 Vol 6

Näkökulma: Digikehdon piippilaulu

Pieni poika, nykyisin yhä enemmän myös tyttö, näpelöimässä addiktiivisen keskittyneesti näppäimistöä tai ohjainta. Katse on täysin uppoutunut ruudun tapahtumiin, muu maailma on suljettu ulos. Hei, me pelataan.

Tietokonepelit (kaikkine muotoineen alkaen pieniruutuisista konsolipeleistä jatkuen PC-peleihin ja verkkopelimaailmaan) ovat ehdottomasti nykyisen visuaalisen kulttuurin ja elämäntapamme mediamuotoja, jotka tulevat muuttamaan meidän suhtautumistamme elämysmaailmaamme, kulttuuriimme, historiallisten askelien tavoin. Harvinaista että voimme katsoa sitä niin läheltä mutta täysin ymmärtämättä.

Elektroniset pelit ja niiden taustalla oleva kokeellinen demokulttuuri ovat 1960-luvulta lähtien olleet ehkä ainoa todellinen tietokonekulttuurin osa-alue, joka on todella aidosti kasvanut. Toinen on itse asiassa toimistotyön muutos – tietokone hallitsee kaikkea nykyistä informaatiotuotannon ketjua.

Tietokonepohjainen elämysmaailma on ollut kulttuurissamme heikon lapsen asemassa, koska sen visioita on pelätty samalla kun arvoa on aina mitattu sen oman kulttuurisen todellisuuden ulkopuolelta; kulttuurisen ensiyden näkökulmasta; ei e-elämykseen liittyvien kulttuurituotannon määrien, ei tekijöiden ja käyttäjien kulttuurisen sitoutumisen, ei e-maailman todellisen vaikutuksen perusteella. Nyt on havaittu niiden taloudellinen painoarvo, ehkä myös sosiaalinen ja pedagoginen. Sisällöllinen arvottaminen ja sen kautta taiteeksi tuleminen, kulttuuriksi tekeminen, odottaa vielä Suurta Hyväksymistä

Perttu Rastas
Erikoissuunnittelija

TAKAISIN
TAKAISIN
Kiasma-lehti ilmestyi vuosina 1997 - 2012. Kiasman ajankohtaiset tiedot löydät verkkosivuiltamme.
Sivusto on arkistoitu 13.9.2017