ARS-näyttelyt ovat kukin omana aikanaan ja omalla tavallaan nostaneet esiin kuvataiteen keskeisimpiä tekijöitä ja ilmiöitä. Syyskuussa 2001 avattava kuudes ARS on näistä laajin, ainakin mitä tulee niihin mahdollisuuksiin ja haasteisiin, joita maailmanlaajuiseksi verkottunut taiteen kenttä uuden vuosituhannen alussa tarjoaa. Tähän viittaa myös näyttelyn alaotsikko 'avautuvia näköaloja'.
Kiasmassa tälle näköalapaikalle on kutsuttu 70 taiteilijaa. Heitä ei kuitenkaan ole valittu olympiahengessä, tasapuolisen maantieteellisen kattavuuden perusteella. Nykyään on yhä vaikeampaa (ja ehkei niin tarpeellistakaan) täsmällisesti edes määritellä minkä 'maalainen' taiteilija on – useat heistä työskentelevät nomadeina eri puolilla maailmaa ja moni ARS 01 taiteilijoistakin kantaa jo omassa henkilöhistoriassaan useamman kulttuurin vaikutteita.
Keskeisenä teemana näyttelyä kootessa on toiminut 'kolmannen tilan' käsite. Se purkaa hierarkisia määritelmiä kulttuurista muuttumattomana, puhdasta ja alkuperäistä ydintään suojelevana kokonaisuutena, joka pyrkii puolustautumaan 'ulkopuolelta' tulevilta vaikutteilta. Enää ei pohdita niinkään kaksinapaisesti keskustan ja periferian välistä suhdetta, vaan globaalin ajan rakenteiden ja vaikutusten verkostoa, joka on syiltään ja seurauksiltaan monisuuntaisempi ja jatkuvassa muodonmuutoksen tilassa.
Tässä globaalin maailmantalouden ohjaamassa virrassa, samanaikaisesti yhtenäistyvässä ja eriytyvässä maailmassa, taide voi kannatella inhimillistä arvoa; toimia kommunikaationa ihmisten välillä, erilaisiin merkitysten käännöksiin taipuen ja sopeutuen. ARS 01 –näyttelyn temaattinen tavoite ei kuitenkaan ole luoda kaikki 'paikallisvärit' yhteensulauttavaa monikulttuurista onnelaa, jossa kaikki ymmärtävät toisiaan. Sehän ei onnistu museon ulkopuolellakaan.
Niin talouden kuin kulttuurinkin globalisaatio tuottaa onneksi myös omat kriitikkonsa. Santiago Sierra on yksi niistä monista ARS 01 –näyttelyyn kutsutuista taiteilijoista, jotka elävät ja työskentelevät kahden tai useamman kulttuurin sisällä/välillä. Espanjassa syntynyt Sierra on vuodesta 1995 lähtien pitänyt tukikohtanaan Mexico Cityä, metropolia, joka - niin hyvässä kuin pahassa - on yksi toteutunut visio tulevaisuuden maailmankylästä. Sierra käsittelee teoksissaan aikamme talouden ja vallan suhteita, kuorien esiin ja tehden näkyväksi urbaanin yhteiskunnan piilorakenteita. Yhteistyökumppaneinaan taideprojekteissaan Sierralla on useimmiten laittomien siirtolaisten, asunnottomien tai muiden ns. marginaaliryhmien edustajia. Nähtäväksi jää miten Sierra soveltaa kiperää strategiaansa Helsingissä.
Jari-Pekka Vanhala
Kirjoittaja on yksi ARS 01 –näyttelyn kuraattoreista