KIASMA
Kiasma-lehti | Kiasma Magazine
2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997
Kiasma-lehti 12 | Kiasma Magazine 12
Nro 12 Vol 4

Avautuvia näköaloja

ARS 01 -näyttelyn lähtökohtana on nykyisessä informaatio- ja kommunikaatiotilanteessa tapahtuva eri visuaalisten kulttuurien nopeutuvat ja lisääntyvät kohtaamiset sekä näiden keskinäiset vaikutukset. Nähtävissä on, että taide ylittää aiemmat alueelliset sidonnaisuutensa ja kykenee parhaimmillaan luomaan ilmaisua, joka avautuu sekä lähtökohtana olleessa kulttuurissa että sen ulkopuolella. Teema käsittää mm. kulttuurien käsitteellisellä tasolla tapahtuvat kohtaamiset, joissa kuvan kieliopilliset perusrakenteet vaikuttavat toinen toisiinsa samalla kun esim. ”sanasto/kuvasto” voi olla paikallinen. Tähän liittyy myös diasporassa elävien taiteilijoiden taide, joka tavallisesti käynnistää uuden kaksisuuntaisen kulttuurikielen ja jossa heijastuu niin lähtökohtana ollut kulttuuri kuin uuden asuinpaikan maailma. Tulkintojen sisältö ja niiden painotus saattavat kuitenkin vaihdella eri tilanteissa.

Näyttelyn tavoitteena on kertoa niistä uusista kommunikointimahdollisuuksista, joita tämä kehitys tuo mukanaan. Tämän ”kolmannen visuaalisen kielen/kulttuurin” edellytyksenä on kuitenkin tulkinnan vapautuminen tiukasta kulttuurisidonnaisuudesta. Näyttelyn filosofisena lähtökohtana on ihmisen samankaltaisuus, jossa eri kulttuurit edustavat erilaisia kieliä, joiden ymmärtäminen sinänsä vaatii pitkällistä perehtymistä.

Näyttelyn työnimenä oleva ”avautuvia näköaloja” viittaa tähän aktiivisessa muotoutumisen tilassa olevaan kolmanteen mahdollisuuteen kulttuurien välisessä kommunikaatiossa. Näyttelyn keskeisenä tavoitteena ei ole maantieteellinen kattavuus eikä eri kulttuurien esittäminen sinänsä vaan siinä on keskitytty niihin taiteilijoihin, joiden työskentelyssä nähdään avauksia uudenlaiseen, eksotiikan ylittävään kommunikointiin. Näin tämä taide ei enää liiku akselilla, jossa asiat joko ymmärretään tai ollaan ymmärtämättä. Sen sijaan kyseessä on eräänlaisesta ”tarpeeksi ymmärtämisestä”, joka johtaa omaan tulkintaan. Itse asiassa samanlaisesta tilanteesta, joka toimii ihmisten välisessä kommunikaatiossa yleensäkin.

SUOMALAINEN/KANSAINVÄLINEN

Näyttely ankkuroidaan myös suomalaiseen monikulttuuriseen nykytilanteeseen, jossa Suomen perinteisesti ja myös poliittisesti tarpeelliseksi koettu monoliittinen kulttuurinäkemys on murtumassa ja avaamassa henkistä tilaa sekä maassa asuville vähemmistöille että yksilöllisyydelle.

Näyttelyn valmisteluvaiheissa on käytetty kansainvälistä asiantuntemusta, vaikka itse valinnat tehtiin suomalaisesta perspektiivistä katsoen. Kansainvälisen asiantuntemuksen osuus tuodaan myös selkeästi esiin näyttelyluettelossa, joissa eri kirjoittajat pohtivat kuinka valitut taiteilijat sijoittuvat omiin kulttuuritaustoihinsa. Teosten tulkintoja luettelossa tekevät joko teoksen lähtökohtana olevan kulttuurin edustajat tai vastaanottavankin eli eurooppalaista/suomalaista näkemystä edustavat kirjoittajat.

TILAA TEKIJÖILLE

Näyttelyä ei ole alistettu yhteen kokonaismalliin vaan kullekin teokselle ja tekijälle on pyritty antamaan tilaa esittäytyä omien edellytystensä mukaan. Tällä on pyritty ”yksilöllistämään” kunkin taiteilijan ja teoksen läsnäolo näyttelyssä. Huomio suunnataan tekijän välittämään asiaan eikä niinkään näyttelykokonaisuuden kykyyn representoida sille valittua teemaa. Visuaalisena tilanteena näyttelystä muodostuu verkosto, joka koostuu juuri tälle teokselle tässä tilassa ja tilanteessa parhaiten sopivasta tavasta esittää kyseinen teos. Samalla pyritään löytämään siltoja eri teosten välille ja liittämään ne mielenkiintoisella tavalla toisiinsa ja näin näyttelyn kokonaismaisemaan. Näyttelykokonaisuudessa vältetään myös sisäisten hierarkioiden muodostumista.

Maaretta Jaukkuri
Kirjoittaja on ARS 01 –näyttelyn pääkuraattori.

TAKAISIN
TAKAISIN
Kiasma-lehti ilmestyi vuosina 1997 - 2012. Kiasman ajankohtaiset tiedot löydät verkkosivuiltamme.
Sivusto on arkistoitu 13.9.2017