Liikehdintä Kiasma-teatterin ympärillä ja sen reunoilla synnyttää esityksiä, jotka uudistavat teatteria, mutta jotka harvoin asettuvat mihinkään selkeään kategoriaan. Teatterin kevätkauden ohjelmisto esittelee uuden suku-polven esitystaiteen tekijöitä teatterin liepeiltä.
Sarjan nuoret taiteilijat tulevat esitystaiteen piiristä, nykytanssista, uudesta sirkuksesta, audiovisuaalisesta taiteesta, mediataiteesta... Osa esityksistä on tuskin mitään velkaa teatterille, mutta teatteritilassa ne aina jollain tavalla kommentoivat teatteria. Yhteistä tekijöille on taiteidenvälisyys, kansainvälisyys ja monitaiteellisuus, johon usein yhdistyy luonteva uuden teknologian käyttö – tai väärinkäyttö, kuten PikseliÄHKYn tekijät määrittelevät suhteensa teknologiaan.
UUSIA NÄKÖKULMIA
Teatterin liepeillä -sarjassa nähdään neljä hyvin erilaista esitystä. Minä ja paratissi käsittelee turismia, mutta myös muistamista ja muistojen keräämistä, videon, valokuvan ja live-esityksen suhdetta, dokumentointia sekä fiktion ja faktan sekoittamista. Esityksen suunnittelusta ja ohjauksesta vastaavat Pilvi Porkola ja Julius Elo, jotka ovat opiskelleet Teatterikorkeakoulun Esitystaiteen ja -teorian koulutusohjelmassa. House-bändinä toimii Daisy Diesel.
Samassa koulutusohjelmassa Porkolan ja Elon kanssa on opiskellut myös Optinen kone -esityksen suunnitellut, ohjannut ja käsikirjoittanut Terike Haapoja. Esitys on audio-visuaalista teatteria, joka purkaa näyttämökuvan perinteeseen liittyviä konventioita. Esityksessä näkyy toisaalta teatterin illuusioiden perinne ja toisaalta tieteellinen kuvasto. Esiintyjinä nähdään Haapojan lisäksi Pia Antikainen, Janne Suutarinen ja Tuomas Timonen.
Koreografi Riina Saastamoisen Shine on tutkimusmatka intiimeihin ja emotionaalisiin tiloihin. Esityksessä pohditaan mm. miten kulttuuriset taustat näkyvät käsityksissä naisellisuudesta ja sen tulkinnassa. Esityksen lavastuksesta vastaa Michael Van den Abeele. Ryhmässä tanssivat Sato Endo, Ayelen Parolin ja Saastamoinen.
Med Andra Ord – Bubbling Under on juonel-linen uuden sirkuksen esitys, jossa on mukana ilma-akrobatiaa ja jongleerausta. Ryhmässä esiintyvät nuoret suomalaiset sirkustaiteilijat Ilona Jäntti ja Henna Kaikula, jotka ovat valmistuneet Tukholman Cirkus Cirkörin Circus Piloterna -koulusta. Esityksen ohjauksesta vastaa englantilainen John-Paul Zaccarini, joka on työskennellyt tanssijana ja ilma-akrobaattina sekä koreografina.
TAIDETTA JA TEKNOLOGIAA
Nykytaide on muotoutumassa käsitteeksi, jonka alle asettuu luontevasti monenlainen taide. Tänäkin keväänä Kiasma-teatterin ohjelmistoon kuuluva PikseliÄHKY on vuosittainen taiteen, designin ja teknologian välimaastoa tutkiva audiovisuaalinen laboratorio.
Festivaalin avaa kotimainen ensi-ilta, Harmaa Vyöhyke -ryhmän ambient-musiikkiprojekti KELIMATRIISI. Audiovisuaalisen konsertin kuvamateriaali on kuvattu ryhmän äänitysmatkoilla, minkä lisäksi mukana on ympäri Suomea sijaitsevien säävalvontakameroiden kuvaa. Konsertti on osa maisema-sämplääjät kokonaisuutta, johon kuuluvat myös Sami Järvenpään ja Sami Klemolan Kampin työmaa-alueen esteti-SOINTI -projekti, David Crawfordin Stop Motion Studies, joka kuvaa ihmisiä ja erilaisia tilanteita metroissa ympäri maailmaa, sekä australialaisen Jodi Rosen Singing Bridges, joka perustuu myös ympäri maailmaa kerättyyn siltojen värähtelyn ääniin.
Interaktiivisia taideteoksia, visionäärisiä huonekaluja ja pitkälle venytettyä tekno-logiaa festivaalillle tuo mm. Tuomo Tammenpään interaktiivinen kuntoilupenkki BrandBody. Lisäksi Helsinkiläinen Kokeellisen Elektroniikan Seura ja tamperelainen TELOK esittelevät uusimpia keksintöjään, mm. kaatopaikkaromusta luotuja instrumentteja.
Virve Sutinen