Liikkeellä marraskuussa -tanssifestivaali tuo Kiasmaan saksalaisen nykytanssin uudistajan, Felix Ruckertin ryhmineen. Kiasman galleriatilat muuttuvat teoksessa Secret Service salaisten ja yksityisten palvelujen näyttämöksi. Kiasma-teatterin tuottaja Virve Sutinen kertoo kokemastaan.
Tanssin uudistuminen on usein vanhojen kysymysten kysymistä uudelleen. Ruckertin kysymys kuuluu, missä teos sijaitsee. Voiko yleisö määrätä esityksen syvyyden ja keston, olla aktiivisesti itse luomassa sen merkityksiä? Näihin kysymyksiin katsojat johdattelee 16 hengen tanssiryhmä.
Tanssiteos Secret Service on nimensä mukaisesti salaisuus. Katsomon penkeille istuutumisen sijaan katsojat saavat käteensä jonotusnumeron. Jokainen katsoja osallistuu teokseen itsenäisesti ja saa itse määrätä, miten lähelle teos häntä tulee. Katsojalta vaaditaan kuitenkin myös rohkeutta luopua itsenäisyydestään. Teos muodostuu kahdesta kerroksesta. Ensimmäisen kerroksen jälkeen katsoja päättää, haluaako edetä toiseen.
Secret Service on jokaiselle katsojalle erilainen teos eikä sitä voi seurata ulkopuolelta. Teoksen salaisuutta voi raottaa vain katsoja, joka on sen itse kokenut. Kiasma-teatterin tuottaja Virve Sutinen tutustui teokseen Düsseldorfissa saksalaisen tanssin katselmuksessa. "Tämä teos on jokaisen omassa kokemuksessa eikä siitä voi puhua yleisin termein. Minulle se oli yksi radikaaleimmista tanssiesityksistä, joita olen kokenut", hän kertoo.
"Tanssin kokeminen silmät kiinni oli uutta ja antoi aivan uudenlaisen elämyksen tanssista." Esiintyjien ja katsojan välille syntyy kuin itsestään luottamukseen perustuva side. "Ajattelin antaa teoksen tapahtua ja se tapahtui."
Ruckertin lähestymistavassa Virve Sutista kiinnostavat keinot, joilla taiteilija välittää liikkeen ja tanssin olemuksen yleisölle. "Monet tanssin muodoista ovat perin arkaaisia ja niiden syvä merkitys ihmiselle on niiden ritualistisessa luonteessa. Afrikassa suurin osa tanssista on vieläkin luonteeltaan yhteisöllistä. Ruckert pyrkii välittämään nykyihmiselle jotain tästä tanssin kokemuksesta, joka ei ole varattu vain tanssin ammattilaisille."
Ruckert lähestyy katsojaa suoraan. "Esitystaiteessa, kuten nykytaiteessakin, on puhuttu paljon inter-aktiivisuudesta ja kokemuksellisuudesta. Secret Service on ainutlaatuinen kokemus, joka voi varmasti muuttaa ihmisen elämän, kuten hyvä taide usein tekee. Se vie omalta osaltaan loppuun kysymyksen siitä, kuinka pitkälle yleisön osallistuminen voidaan viedä. Jokainen katsoja joutuu myös itse myös vastaamaan tähän kysymykseen omalta kohdaltaan."
Kuten monet aikamme tärkeistä nykytanssin tekijöistä, myös Felix Ruckert on kiinnostunut työskentelemään perinteisten tanssitilojen ulkopuolella. Ruckert on alalla kokenut tekijä, joka on tullut tunnetuksi muun muassa Pina Bauschin tanssijana. Hänen oman ryhmänsä ohjelmistoon kuuluu niin näyttämö- kuin galleriateoksiakin. Viemällä tanssiteoksen ulos teatterista Ruckert tutkii niin sanottua "kolmatta seinää" katsomon ja näyttämön välissä. Kun katsomoa ei ole, rajat esiintyjien ja yleisön välillä katoavat. Kiasmassa Secret Service murtautuu Kiasma-teatterista toisen kerroksen näyttelytiloihin.
Kokemuksellisen ja yksilöllisen tason lisäksi teoksen sisältämien merkitysten toisessa ääripäässä on suuria yhteiskunnallisia kysymyksiä. "Esitys on rajattu selkeästi kuvaukseksi palvelusta, johon voi ostaa lipun. Esityksen asettamat kysymykset oikeastaan alkavat jo tästä: mitä voi ostaa", Virve Sutinen pohtii.
Liisa Lehmusto