Eksytkö usein täällä Kiasmassa? Onko joku näyttely täällä aina esillä? Kauanko olet ollut Kiasmassa töissä?
Kiperät kysymykset oli lyijykynällä kirjoitettu Vironniemen päiväkodin Kirsin, Kaisan ja Teemun muistilappuihin. Tutkimusryhmä ”Polly tahtoo suklaakeksin” kävi toukokuussa tekemässä haastattelelua päiväkodin Viesti-lehteen.
Haastattelutuokio oli esimakua Kiasman ja Vironniemen päiväkodin yhteisistä ARS-suunnitelmista. Vironniemeläiset syväsukeltavat syksyn ja talven aikana nykytaiteeseen. Tulokset näkyvät tulevassa suurnäyttelyssä myös muulle museokansalle. Kevään 2006 lastentapahtumassa joukko vironniemeläisiä tarjoaa ARS-taideopastuksia assistentteinaan aikuisoppaat.
Vironniemeläiset eivät ole ainoita, jotka ARSin alla kouluttautuvat museo-oppaan työtehtäviin. Esimerkiksi Espoon ja Vantaan kuvataidekoulujen kanssa on käynnistymässä projekti, jonka lopputuloksena koulujen nuoret oppilaat suunnittelevat ja vetävät ikäisilleen ARS-taidetyöpajoja.
ASIANTUNTIJAROOLIT NURINKURIN
Onko ARS-näyttelyä siis uhkaamassa opaspula, kun oppaita kurssitetaan näin monella rintamalla? Ei suinkaan. Kiasman oma, parikymmenpäinen opaspataljoona tarjoaa edelleen ARS-vieraille taitavaa ja monipuolista osaamistaan, jossa näkyy myös tottumus toimia erilaisten yleisöjen kanssa. Mutta vertaisoppaat mahdollistavat toisen tasoisen vuorovaikutuksen taiteen ja taiteentarkastelijoiden välillä. Esimerkiksi toisten lasten opastukset saattavat luoda aikuisoppaan puhetta omakohtaisemman suhteen nykytaiteeseen – ovathan samanikäiset lapset kokemuksellisesti lähempänä toistensa elämänpiiriä ja esteettistä kehitystä kuin aikuiset.
Myös täysi-ikäiselle ARS-yleisölle on suunnitteilla moniäänisiä ja moniarvoisia opastuksia. Aikuiskielellä sanoen kyse on siitä, että taideteosten äärellä ei vain toisteta taiteen yksitotista kaanonvirttä, vaan etsitään vaihtoehtoisia avauksia nykytaiteen ja nykyhetken tulkintoihin. Filosofi, yhteiskuntatieteilijä, psykologi tai sopivan hetken tullen vaikka pappi, poliitikko ja maallikkokin saattavat ottaa oppaan roolin ja kuljettaa museovieraat näyttelykierrokselle omasta näkökulmastaan.
ARS-näyttelyn opastusohjelmasta voikin rakentua tutkimusretki toisenlaiseen museopuheeseen, jossa perinteisiin asemiin jumiutuneet asiantuntijaroolit vääntyvät hieman löyhemmälle. ARS-näyttelyn teemat eivät ammennu tyhjiin yhdellä opaskierroksella, vaan sen sisällöt elävät ja liikkuvat aina opastajansa mukana.
Riikka Haapalainen
vs. vastaava museolehtori