Venetsian kansainväliseen nykytaiteen biennaaliin osallistui myös kaksi ARS 06 –näyttelyyn kutsuttua videotaiteilijaa, irlantilainen Willie Doherty ja japanilainen Jun Nguyen-Hatsushiba. Kiasma-lehti tapasi heidät aurinkoisessa Venetsiassa.
Willie Doherty asuu Derryn pikkukaupungissa Pohjois-Irlannissa. Alueen tilanne onkin keskeinen tekijä hänen töissään. ”En kuvaisi itseäni poliittiseksi taiteilijaksi, vaikka teosteni lähtökohtana usein onkin Pohjois-Irlannin tilanne. Mielestäni poliittisuus edellyttää tietyn näkökulman valitsemista.”
ARS 06 –näyttelyssä esille tulee Dohertyn videoinstallaatio Non-Specific Threat, joka nähtiin myös Venetsiassa. Videokuvan keskipisteenä on nuori mies, jota kamera kiertää. Teos perustuu median välittämille stereotypioille terroristeista. Vaikka teoksen mies ei käyttäydy uhkaavasti, katsoja yhdistää hänet väkivaltaan.
Teoksen taustalla on parin vuoden takainen tapahtuma Belfastissa, jossa protestanttien ja katolisten riitavyöhykkeellä sijainneen ala-asteen oppilailta estettiin kouluun pääsy. Tapahtuma dramatisoitiin televisiolle ja syntipukin rooliin valittu näyttelijä esiintyy myös Dohertyn teoksessa. ”Siinä BBC:n draamassa esiintynyt näyttelijä antaa uhkalle kasvot. Pyrin teoksissani kuvaamaan uhkaa ja löytämään kielen sen kuvaamiseen.”
Työskentelyään Derryssä Doherty kuvaa kaksitahoiseksi. Toisaalta paikallisuus ja siihen liittyvät konfliktit tarjoavat runsaasti aiheita, joihin tarttua. Toisaalta maantieteellinen etäisyys tuo eroa taidemaailmaan. ”Kansainväliset ryhmänäyttelyt, kuten ARS 06, ovat minulle tapa olla osa suurempaa kokonaisuutta.”
HISTORIAA VEDEN ALLA
Japanissa syntyneen, Yhdysvalloissa koulunsa käyneen ja nykyisin Vietnamissa asuvan Jun Nguyen-Hatsushiban teoksissa yhdistyy kolmen kulttuurin vaikutus. ”Kulttuuritaustani näkyy teoksissani. Löydän aiheeni näiden kolmen maan historiasta ja vanhoista kokemuksista.”
Nguyen-Hatsushiban videoteoksissa liikutaan vedenalaisessa maailmassa ja niissä käsitellään alueen lähihistoriaa. Veden alla tapahtuva kilpa-ajo riksoilla viittaa Vietnamin hitaaseen elpymiseen vuosikymmeniä kestäneen sodan ja poliittisen sekasorron jälkeen. Toinen teos liittyy vuoden 1968 hyökkäykseen, jolloin pohjoisvietnamilaiset joukot iskivät vuoden tärkeimmän tapahtuman, Uuden vuoden juhlinnan aikaan aselevosta huolimatta. Yhdysvaltain, Vietnamin ja Japanin välistä ongelmallista suhdetta Ngyuen-Hatsushiba kuvaa myös Okinawa-teoksessaan. ”Myös teosten kuvauspaikoilla on suuri merkitys, niiden täytyy tukea historiaa."
Vedenalaiseen työskentelyyn totuttautuminen vei aikansa. "En ollut aiemmin sukeltanut, ja ensimmäistä teosta kuvatessani jouduin opettelemaan miten veden alla liikutaan ja käyttäydytään. Vieläkin uuden teoksen ensimmäisinä kuvauspäivinä olen hieman peloissani."
Vaikka Ngyuen-Hatsushiban teosten aiheet pohjautuvat historiallisiin konflikteihin, on niiden vedenalaisessa maailmassa unenomaista kauneutta. "Taiteesta tulisi löytyä kauneutta, siksi sitä kutsutaan taiteeksi."
Piia Laita