ARS 06 tuli osaksi kaupunkilaisten elämää jo joulukuussa, kun julkisivumme alkoi koristautua suuren juhlan kunniaksi. Seinämme hunnuttautuivat himon, vihan, houkutusten, sieluntutkiskelun ja vastuun symboleilla, jotka yhdessä kutsuvat pohtimaan ARS-näyttelyn ja elämän syviä teemoja. Julkisivu herättää yhä runsaasti huomiota sekä ohikulkijoiden että median keskuudessa.
Kun ryhdyimme suunnittelemaan ilmettä ARS 06 -näyttelylle, kävimme pitkiä ja palkitsevia keskusteluja helsinkiläisten suunnittelutoimistojen väen kanssa. Yhteinen sävel löytyi Taivas Designin kanssa. Ihastuimme ehdotetun ilmeen moniulotteisuuteen ja muuntautumiskykyyn. Se sopi niin näyttelyluetteloon, kynttilän vyötteeseen, julkisivuun kuin esitteeseen tai rintamerkkiin, menettämättä vahvuuttaan. ARS 06 -ilme aktivoi mielikuvituksen Katsoja voi valita symboleista mieluisensa, meditoida niiden äärellä tai ryhtyä rakentamaan tarinaa; linkkejä symbolien välillä.
Alkuperäisestä ajatuksesta on tänään jäljellä viisi väriä ja niiden symboli sisältö: luontosuhteen ja vastuun vihreä, vihan ja väkivallan musta, henkisyyden violetti, intohimon ja mielihyvän pinkki sekä mammonan kulta. Aluksi itse symboleja oli satoja. Niitä karsittiin ja hiottiin kuukausien saatossa ja jäljelle jääneet symbolit ovat jokainen itsenäisesti merkityksellä ladattuja, mutta toimivat myös yhdessä.
ARS 06 -näyttelylle suunniteltua ilmettä on sovellettu laajasti, yhteistyökumppanimme Nelosen jatkuu-tunnusanimaatioista ARS-viinipullon etiketteihin. Markkinoinnin ja tuotteistuksen toteuttamiseen ovat osallistuneet useat organisaatiot ja kymmenet ihmiset intohimolla, vaivojaan säästämättä. Yhteistyökumppaneiden innostus oli palkitsevaa. On ollut hienoa nähdä miten paljon taide ja ARS-näyttelyn teemat alasta riippumatta ovat koskettaneet.
Kiasman laajan ARS-oheistuotevalikoiman ja energisen markkinoinnin tarkoituksena on tuoda taidekokemus osaksi ihmisten elämää, vaikka he eivät vielä olisi näyttelyä nähneetkään, ja samalla myös pidentää näyttelyn muistoa, jatkaa elämystä arkeen. Haluamme olla mukana yhteiskunnan toiminnassa monin tavoin ja Kiasman kaltaiselle kulttuuriorganisaatiolle on jo arkea olla sitä myös tällä saralla.
Annukka Klinge
Yhteistyöpäällikkö