- ohjelmaa pienille ja perheille
Kiasman Skidiviikot on perheen pienimmille ja heidän aikuisilleen tarkoitettu kahden viikon mittainen tapahtumajakso, jossa tehdään ja opitaan yhdessä. Luvassa on moniaistista ja poikkitaiteellista ohjelmaa, työpajoja, luentoja ja opastettuja kierroksia, joissa lapsen kokemus ja havainnot ovat erityisen huomion kohteena.
Tärkeintä on yhdessäolo
Kiasma on nykytaiteen museona erikoistunut eri-ikäisten kuvataidekasvatukseen, mutta aivan pienille vauvoille suunnattua toimintaa vasta käynnistellään. Kokemuksia on kerätty vauvojen värileikkityöpajoista, joita järjestettiin kuvataideopettaja Liisa Kemppaisen johdolla keväällä 2007.
Värileikkityöpajoissa 3-12 kuukauden ikäiset vauvat kokoontuivat vanhempiensa kanssa leikkimään ja oppimaan eri aistien kautta. Tunnin mittaisissa pajoissa ehdittiin herätellä katsomiskokemusta näyttelykäynnillä ja tunnustella erilaisia materiaaleja. Vauvat pääsivät myös itse maalaamaan heille turvallisilla ruoka-aineilla.
"Tärkeintä ei ole se perinteinen taidekasvatus, maalaaminen tai kuvan tekeminen, vaan eri aistien herättely. Lapsen luontainen uteliaisuus johdattaa kokeilut leikkiin. Tärkeää on myös vauvan ja vanhemman yhdessäolo siinä tilanteessa", sanoo värileikkejä vetänyt Liisa Kemppainen. Taidemuseossa järjestettävät värileikit virittelevät lasta katsomaan. "Näkeminen on tärkeä aisti, ja museossa on enemmän erilaisia kuvallisia virikkeitä kuin kotona."
Tyytyväisiä asiakkaita
Katsomisesta innostui ainakin värileikkeihin osallistunut Meimi Nieminen, tuolloin 10 kk, jonka äiti Mimmu Pekkanen kertoi tyttärensä osoitelleen Bulevardin näyteikkunoista tauluja ihan uudella innolla leikkien jälkeen. "Käsillä tekeminen ja erilaisten materiaalien kokeilu oli tärkeää ja värileikistä sai kotiinkin ihan uusia ideoita, kun ei ollut aiemmin niin paljon kokemusta itse tekemisestä. Leikissä sai kerrankin sutata ja kokeilla, aistien herättely toimi ihan mahtavalla tavalla!" Mimmu Pekkanen kertoo. "Selvästi kokemus on vaikuttanut Meimiin, sen näkee kaikesta mitä hän kotona tekee ja tutkii. Ja ryhmässä toimiminen oli myös hieno kokemus. Vauvat tarkkailivat miten toiset tekivät ja oppivat toisten kanssa olemista."
Jaettua vuorovaikutusta
Värileikki tuotti iloisia hetkiä lasten ja vanhempien kesken, mutta toiminnalla on myös tieteellistä pohjaa. Skidiviikoilla on luvassa aivotutkija Minna Huotilaisen ja temperamenttitutkija Niina Komsin luentoja, joissa aikuisille valotetaan lapsen maailmaa ja sen kehitystä.
"Yhdessä tekemisellä ja olemisella on suuri merkitys lapselle. Aikuinen voi näin osallistua lapsen kokemukseen jaetun vuorovaikutuksen kautta. Kun aikuinen menee mukaan lapsen havaintoon ja osallistuu vauvan reaktioihin, lapsi ymmärtää myös oman kokemuksensa paremmin", Niina Komsi kertoo. "Jo pelkkä katsominen ja lapsen huomion seuraaminen voi opettaa paljon lapsesta ja tuoda iloa molemmille. Se, mistä lapsi tykkää, mistä hän ei ole kiinnostunut tai mitä hän säikkyy, on tärkeää, samaten huomioihin reagoiminen. Lapsi tarvitsee aina aikuisen suurien tunteiden käsittelyyn."
Anna lapsen opastaa
Komsi kehottaa hidastamaan aikuisten maailman tahtia ja antamaan lapsen johdattaa vanhempaa: "Kannattaa tehdä löytöretki lapsen tapaan nähdä ja kokea maailma. Lapsi on rehellinen ja antaa kyllä löytää itsensä, jos vanhempi on kiinnostunut. Pitää vain antaa aikaa, eikä olettaa, että on olemassa oikeita tapoja. Se, miten voimakkaasti lapsi mihinkin reagoi, on yksilöllistä. Samaan perheeseen voi kuulua aivan erilaisia persoonia, joihin tulee reagoida eri tavoin", Komsi pohtii.
Aikuisen käsitys olennaisesta ei aina ole sama kuin lapsen: "Lapsi on usein kiinnostunut asioista, joita aikuinen ei välttämättä huomaa. Tällöinkin havainnon vahvistaminen on olennaista. Kaikki kokemukset ovat hyviä, kun ne ovat lapsesta lähtöisin. Jos lapsi on kiinnostunut mieluummin pistorasiasta kuin taiteesta, sitäkin on rohkaistava", Niina Komsi sanoo.
-Päivi Matala