Viime vuosina nykytaide ja muotoilu ovat kohdanneet toisensa rinnakkain näyttelyissä, messuosastoilla ja huutokaupoissa. Lisäksi yhteyksiä on luotu muotoilua, taidetta, arkkitehtuuria ja usein urbaania elämäntapaa yhdistävissä kiiltäväpaperisissa lehdissä sekä blogeissa ja verkkojulkaisuissa. Camouflage-näyttelyssä nykytaide ja design lähenevät toisiaan, asettuvat vuoropuheluun ja naamioituvat toisikseen.
Nykytaiteella ja muotoilulla on sekä yhdistäviä että erottavia piirteitä: visuaalisuus, nokkeluus, luovuus, kriittisyys, käsitteellisyys; käyttäjälähtöisyys, ekologisuus, kestävyys, kaupallisuus, tuotteistaminen. Ääripäihin asettuvat yksilön ilmaisunvapaus sekä toisaalta käyttäjälähtöisyys ja tuotekehittelyn vaatimukset.
NYKYTAIDE JA DESIGN LIMITTÄIN
Uskon, että erot ja yhtäläisyydet löytyvät historian ja nykyhetken tarkastelusta, monikulttuurisen sukupolven erilaisista lähtökohdista sekä niistä tilanteista, joissa taidetta ja muotoilua esitetään ja artikuloidaan rinnakkain.
Molemmissa leireissä tunnetaan vetoa ja houkutusta toisen ideoihin ja toimintatapoihin ja silti raja-aidat pyritään usein säilyttämään. Nykytaide on luonteeltaan avointa suhteessa kulttuurisiin muutoksiin. Muotoilijat ja taiteilijat ovat itse avanneet risteävää aluetta kiinnostavaan suuntaan teoillaan, teoksillaan ja aktiivisella keskustelulla sekä käsitteiden määrittelyllä.
KLASSIKOT YLLÄTTÄVÄT
Camouflage-näyttelyyn tulija voi odottaa näkevänsä suomalaisia design-klassikoita tai arvostettuja käyttöesineitä. Muutaman sellaisen näyttelystä löytää – tosin uusiokäytössä.
Kaisu KoivistonReviiri-veistos kätkee sisäänsä kaksi Alvar Aallon kulunutta 69 mallin tuolia. Spiraalimaisesti koostetut lehmän sarvet ovat kietoutuneet niiden ympärille. Tuolien puuosien harmaa patina muistuttaa sarvien väritystä. Naamioituminen näyttää lähes täydelliseltä, vain istuinten punaiset kernipäälliset taistelevat naamiointiyritystä vastaan.
Maaria Wirkkala käyttää puolestaan teoksessaan Ase, So What!Tapio Wirkkalan 1960-luvulla Veninille suunnittelemia Bolle-pulloja. Värikkäät lasipullot ovat hyllyillä katsojan tähtäyksen kohteena. Aseen tähtäimen läpi tarkasteltuina ne yhdistyvät laukaisun ajan kuvaan selin olevasta lapsesta.
TARKASTI SUUNNATTUJA PROVOKAATIOITA
Mikä oikeasti on seurauksena näiden kahden alueen, nykytaiteen ja designin, limittymisestä? Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun perinteinen raja taide- ja käyttöesineen kohdalla on ylitetty? Camouflage-näyttely tarkentaa katseen siihen, miten muotoilijat ja taiteilijat toimivat siivilöidessään impulsseja, työstäessään ideoita, hakiessaan työskentelynsä suuntaa. Esitetyt ajatukset ovat ehdotuksia, löytöjä ja tarkasti suunnattuja provokaatioita, jotka antavat vinkkejä tekijöiden tulevasta työskentelystä suhteessa aiheesta käytävään keskusteluun.
Näyttelyn taiteilijat, muotoilijat, suunnittelijat, työparit tai kollektiivit asuvat eri puolilla maailmaa. He tulevat Suomen lisäksi Argentiinasta, Britanniasta, Hongkongista, Hollannista, Sveitsistä ja Yhdysvalloista. Osa heistä työskentelee kahden tai useamman kaupungin ja kulttuurin välillä. Näyttelyyn valitut tekijät tulevat erilaisista poikkitaiteellisista taustoista. Vaihtuvat projektit luovat tekijöille muuntuvia ammatteja ja identiteettejä.
Leevi Haapala