Ensimmäinen AVANTO - Helsinki Media Art Festival painottaa ohjelmasisällössään elektronista ja digitaalista musiikkia. Festivaali tutkii sähköisesti tuotetun äänen ja kuvallisen ilmaisun yhtymäkohtia ja vuorovaikutusta digitalisoituvassa kulttuurissamme.
Hyppy kylmään veteen
"Kummasti lähtee veri kiertämään…"
Kokeellinen digitaalinen musiikki, äänitaide ja uudenlaiset musiikin visualisoinnit kuuluvat tällä hetkellä erääseen mediataiteen jännittävimpään ja elävimpään sektoriin.
Uusi kokeellinen musiikki on usein digitaalista ja jää lajityypiltään akateemisen nykymusiikin ja elektronisten klubi/tanssi-genrejen ulkopuoliseen ghettoon. Artistit esiintyvät usein kevyellä tietokonekalustolla ja tuottavat musiikkinsa kannettavien powerbookien avulla. Lisäksi esityksiin liitetään kiinnostavia kokeellisia visuaalisia elementtejä, useimmiten ei-narratiivisia videoprojisointeja, joko valmiita teoksia, live-editoitua kuvamateriaalia tai jopa yleisön internetin välityksellä vuorovaikutteisesti tekijöiden kanssa tuottamia kuvakollaaseja. Monet artistit yhdistävät esityksissään formalistista elokuvaa, puhdasta melua ja jopa kineettistä taidetta. AVANTO tuo ensimmäistä kertaa Suomeen laajan katsauksen tähän uuteen elektroniseen avant-gardeen.
Kiasma-teatterin hyvät tekniset puitteet tarjoavat kiinnostavan lähtökohdan nimekkäälle esiintyjäjoukolle. Scanner (UK), Merzbow (JPN) ja Pan Sonic (FIN) ovat jo asemansa vakiinnuttaneita maailmanluokan tähtiä. Englantilainen Kaffe Matthews tunnetaan meluisista sähköviulu-improvisaatioistaan. Wieniläisen Mego -yhtiön artistit Pita, Fennesz, Skot ja Hecker ovat (vielä) Suomessa tuntemattomampia laptop-virtuooseja. Sekä Matthews että Mego-yhtiö kokonaisuudessaan ovat molemmat saaneet Ars Electronican erikoispalkinnon uraauurtavasta tuotannostaan.
Filmipuolella AVANNON odotetuin tapaus on Suomen ensimmäisen "kokoillan" 35mm avant garde elokuvan ensi-ilta. Seppo Renvallin Film1999 on saanut innostuneen vastaanoton ulkomailla ja on jo nyt originelli merkkipaalu kotimaisen elokuvan historiassa. Hanna Haaslahden CD-rom tanssiteos Falling Through The Force of Gravity puolestaan saa nyt rinnalleen hypnoottisen lineaarisen sisarteoksen niinikään ensiesityksenä.
Ilppo Pohjolan Routemasterin ympärille on rakennettu spektaakkelimainen noise-konsertti, jossa on tilaisuus nähdä elokuva ja kuulla livenä neljä erilaista ääniraitaa remix-hengessä. Lavalla mm. Merzbow, Jim McKee sekä Wieslaw Pogorzelski.
Oma pikantti tapahtumansa on myös Suomen ensi-ilta Ed Quistin (USA) elokuvalle Kuvakupki. Mustavalkoinen ja hyvin graafinen teos on dokumentti Pan Sonicin esiintymisistä kuvallisesti erittäin suggestiivisessa hengessä.
Lisäksi ohjelmistossa on liuta lyhytelokuvia ja -videoita, jotka hahmottavat elektronisen musiikin ja liikkuvan kuvan (yllättäviä) yhteyksiä. Tarjolla on myös valikoima tuoreita kokeellisia musiikkifilmejä, joissa kuvan/äänen suhde on erottamaton.
Mika Taanila
Kirjoittaja on taiteilija ja AVANTO-festivaalin kuraattori
AVANTO - Helsinki Media Art Festival 9.-12.11. 2000