Kaksi vuotta toiminut osuuskunta ROR eli Revolutions on Request on seitsemän helsinkiläisen taiteilijan työyhteisö. Ryhmä kommentoi tuotannossaan nykyajan ilmiöitä tasapainoillen taideteollisuuden, käsityön ja taiteen rajoilla sekä etsii vastausta kysymykseen: Eletäänkö teknisen kehityksen myötä automaattisesti parempaa elämää? Jiri Geller, Klaus Nyqvist, Panu Puolakka ja Karoliina Taipale kertoivat RORin valmistautumisesta Kiasmassa helmikuussa avautuvaan Utopia-näyttelyyn.
Zeppelinin varjo Kiasman yllä
ROR-tuotanto alkoi seikkailuna vapaan taiteen ja taideteollisuuden välillä. Kun kulttuurikaupunkisäätiö etsi projekteja kulttuurivuodelle, toiminta muotoutui: TERROR 2000 -näyttely Into-galleriassa esitteli ryhmän ensimmäistä kertaa yhdessä.
Alun perin 16 hengen ryhmä on nyt supistunut alle puoleen, mutta näyttelykokonaisuuksia täydennetään vierailijoilla.
"Terror-näyttely, kuten Kiasmaan tuleva Utopiakin, on rakennettu ryhmän jäsenten hyväksymän teeman ympärille. Jokainen työskentelee itsenäisesti. Rajoja tietenkin määritellään työprosessissa uudelleen. Kokonaisuutta sitten tilkitään vierailijoiden teoksilla".
Utopia
Utopia -näyttely koostuu yksittäisistä teoksista, mutta ryhmän itsensä suunnitteleman näyttelyarkkitehtuurin avulla teokset nivotaan yhteen kokonaistaideteokseksi.
"Tarvitsimme jonkin elementin jäsentämään Kiasman Viidennen kerroksen epäsymmetristä tilaa. Kehitimme tähän tarkoitukseen kolmiulotteisen standardoidun pikselin, joka toimii sekä yksittäisten teosten rakenteena että apuna tilan hahmottamisessa. Esimerkkinä tästä ovat pikselikuvioisella käärepaperilla/tapetilla päällystetyt kuutiomodulit, jotka ovat eräänlaisia utopistisia olohuoneita."
ROR ei halunnut luoda näyttelyyn valmista utopian mallia vaan kuvata matkaa.
"Utopia on mallin kuolema ja uuden syntymä. Se liittyy vahvasti rotaatioon, kaiken kiertokulkuun. Utopia on ympyrä, joka sisältää kaiken positiivisen ja negatiivisen, sillä on oma paikkansa kiertokulussa."
Rotaatio
Tietyt motiivit toistuvat RORin tuotannoissa, toteutustavat vain vaihtelevat.
"Yksi esimerkki toistuvasta aiheesta on Zeppelin. Se nousee jatkuvasti esiin keskusteluissamme eräänlaisena taikakulkuneuvona, joka oli oman aikansa toteutunut mahdottomuus, herkästi syttyvän kaasun nosteessa liikkuva utopia.
Sama kuvaus sopii myös RORiin. Ryhmä testaa toimintansa rajoja kuin pelaisi tasohyppelypeliä. Paikka rotaatiossa on hyväksytty: "ROR räjähtää tai institutionalisoituu."
Toisinaan yhteensattumat pysäyttävät. Kun pari vuotta sitten ilmestyneessä tiedotteessa julkaistiin visio ROR 2000 ohjaamosta, kuvana oli käytetty Concorden ohjaamoa. Tiedon Concorde-onnettomuudesta ryhmä sai osallistuessaan Utopia-seminaariin Villa Maireassa. Tulevaa New Yorkin matkaa suunnitellessaan mielessä pyörii Hindenburgin räjähtäminen Yhdysvaltain ilmatilassa.
"Väkivaltaisesti räjähtävillä asioilla leikkiminen toimii myös pelon varaventtiilinä."
Error
ROR korostaa tuotannossaan virheen - error - merkitystä. TERROR 2000 -näyttelyn graafinen ilme löytyi osittain sattuman kautta, kun tietokoneen sisäinen logiikka toi ruudulle hiotusta ratkaisusta poikkeavan version. Taiteessakin liiallinen hiominen saattaa ryhmän mielestä tukahduttaa taiteen tuoreuden.
"Kuoliaaksi runkkaaminen on hyvä tapa saada taide hengiltä."
Näyttelyiden välillä ROR keskittyy muihin projekteihin. Tällaisia ovat olleet mm. oma lehti sekä vasta suunnitteilla oleva TV-ohjelma Vallankumousstudio.
"Haluamme tehdä näyttelyiden välissä jotain erilaista. Näyttelyihin sisältyy paljon vastuuta, aikatauluja, budjetteja… Projektien täytyy olla kevyempiä: ilmalaiva lentää uusiin seikkailuihin."
Piia Laita
ROR-tuotannon näyttely Terror 2.1 Utopia Kiasman Viidennessä kerroksessa 10.2. - 22.4.2001.